Ha az n gyermeke, unokja nagycsoportos vods, akkor elkezddtt a visszaszmlls, ami a mg vodban tltend napokat illeti. Gondolom eszbe jutott mr nha, vajon hogy veszi majd az a gynyr gyermek az iskolai akadlyplya llomsait?
Knnyedn? nllan? Segtsggel, nehezen? rmmel, jtszva? Vagy egy vgtelen utat lt, ami tele van akadlyokkal?
Joggal szeretn tudni, hogy gyermeke, ez a "zsenilis emberpalnta" tnyleg most kezdje el az iskolt, vagy csak egy v mlva.
Ebben a szletsi dtum is segt, de ez csak az irnyad.

A tanktelezettsgrl szl jogszably kimondja, hogy a gyermek akkor vlik tankteless, amikor elri az iskolba lpshez szksges fejlettsget, legkorbban abban a naptri vben, amikor hatodik letvt betlti, legksbb, amikor a nyolcadikat.
Azt, hogy a gyermek elrte-e az iskolba lpshez szksges fejlettsget azt persze msknt tli meg
- a Nagymama: "- Hisz ekkora gyermeknek mr rg iskolban a helye! Nehogy eszetekbe jusson visszatartani!"
- az v Nni: "- Mg nagyon jtkos!"
- az Apa: "- Az n fiam nem buta, hogy mg egy vet a dedban legyen!"
- az Anya: "- Nem tudom, mi legyen, de azt szeretnm, hogy gyermekem a szmra legjobb helyre kerljn szeptemberben!"
- a Szakember: "- A gyermek rtelmi kpessgei jk, azonban szocilisan mg retlen!"
- s a Gyermek: "- Mg nem akarok iskolba menni, mert n mg jtszani akarok!"
vagy azt mondja: "- sszel megyek iskolba, mert nekem az voda mr nagyon knny!"
vagy ezt: "- Az anyukm azt mondta, hogy nekem mg nem val az iskola!"
Mindenkit lzba hoz egy kicsit ez az idszak!
|
Nem csak a szletsnap szmt!
Az iskolarettsget a gyermek testi, rtelmi-mentlis s szocilis fejlettsge egyttesen hatrozza meg. A j dnts mg akkor sem egyszer, ha ismerjk a klnbz fejlettsgi mutatkat.
Az iskolai berats prilisban, az iskola kezdse pedig szeptemberben. Kzte majdnem fl v telik el, pedig ebben az idszakban egy hnap is sokat jelent a gyermek fejldsben.
Ha szksges, a helyi Nevelsi Tancsadban elvgzik gyermeke iskolarettsgi vizsglatt. A pontos rszleteket szvesen elmondja nnek az vn.
A kvetkezkben csak arra vllalkozom, hogy az egyes fejlettsgi terleteket s az azokat meghatroz fbb jellemzket rviden felsoroljam.
A testi fejlettsg
Az anatmiai, fiziolgiai szempontbl egyenletesen, harmonikusan, normlis temben fejld 6-7ves gyermeknl a testi fejlds eredmnye az alakvltozs.
A kisgyermek testalkatt az iskols testforma vltja fel, a harmonikusabb testarnyokkal. A testsly elri a 18-20 kg-ot, a magassg pedig a 110-112cm-t.
A legszembetnbb kls vltozs a fogvlts, ez a csontosods megindulst jelzi, s az l- s llkpessg javulst eredmnyezi.
A zsrprnk helyt az izomzat foglalja el s azok tmege a testsly mintegy 20-30%-t teszi ki.
Megn az agy slya, elri a felnttkori sly 90%-t. A nagyagy fejldse kvetkeztben javul a mozgskoordinci s a gyermek egyre inkbb kpess vlik rzelmeinek s akaratnak irnytsra.
Mg vods korban a gyermek krnyezetbl a szmra rzelmileg fontosat veszi szre, addig 6-7 ves korra a lnyegeset is kpes megltni!
Fokozatosan kialakul a trbeni tjkozd kpessge, ami azt jelenti, hogy a gyermekben kialakul a bels trkp. A fejben lekpezi, szinte vizulisan megjelenti a krnyezett s el tud igazodni benne. A trben is ezrt tud eligazodni s ez az alapja az irnytartsnak s a skbeli tjkozdsnak. Megrti s hasznlja a helyhatroz szavakat.
Az RTELMI-MENTLIS fejlettsg mutati
Az vodskor vgre a gyermekek megismer tevkenysgnek legjellemzbb sajtossga a szndkos, akaratlagos pszichikus folyamatok megjelense lesz!
A gyermek rzkletei mindinkbb differencildnak, egyre kisebb klnbsgeket kpes szrevenni:
- vizulis szlels (kpek sszehasonltsa)
- a hallott informci megklnbztetse (zsr-sr)
- a rsz s egsz viszonyt kezdi megrteni
- az alak s a httr megklnbztetse
- tbb tulajdonsg mentn osztlyozza, csoportostja a trgyakat, s a tulajdonsgokat meg is tudja nevezni
Ezek mutatjk a gyermeki gondolkods fejlettsgi szintjt.
A gondolkods fejldse szorosan egytt halad a beszd fejldsvel. Fontos, hogy az els osztlyos gyermek megfelel hangkpzssel, rtelmesen, rnyaltan tudja kifejezni a gondolatt. A beszdrtse legyen p, s legyen kpes a hallott beszd megfelel tempj feldolgozsra.
A beszdhiba, a hinyos fogalmi rendszer problmkat okozhat az olvasstanulsban. s akadlyozhatja a j eredmnyek elrst. (Ha a gyermeknek beszdhibja van az nem zrja ki az iskolakezdst, de fontos a logopdiai terpia folytatsa az els osztlyban is!)
Ebben a korban a gyermek igen nagy mennyisg ismeretet kpes megjegyezni. Az nkntelen emlkezettl 5-6 ves korra eljut a szndkos emlkezeti tevkenysgig. Megjelenik a szndkos tanuls.
A 6-7 ves gyermek fejlettsgnek fontos mutatja figyelme minsge. A szndkos, tarts figyelem a tanuls alapfelttele. A gyermeknek erre az idre kpesnek kell lennie 10-15 perces koncentrcira. A figyelmi problmkkal kzd kisgyereknl gyakran magatartsi s beilleszkedsi problmk is megjelennek.
A szocilis rettsg
Az iskolban a gyerekeknek mr kpeseknek kell lennik nllan tisztlkodni, ltzkdni, s tkezni, legalbb alapszinten. Az iskolai munkban szksges a kitarts, ezrt mr az vodban s a csaldban is folyamatosan kap olyan feladatokat, amiknek teljestst szmon krik tle.
A gyermeknek egyre tbb szablyhoz kell alkalmazkodni, ksleltetni tudja szksgletei kielgtst.
Mennyi-mennyi elvrs!
Gyermeke igyekszik megfelelni a n, az vn, a nagymama, s mg sokak elvrsainak, de ha azok nincsenek sszhangban az pillanatnyi kpessgeivel, akkor komoly feszltsget vltunk ki. Ennek pedig ksbb belthatatlan kvetkezmnyei is lehetnek. Ezrt is fontos, hogy gyermeke a neki legmegfelelbb idpontban kerljn az iskolapadba.
Hisz a j kezdet fl siker! |