"Lgy olyann, mint k, de ne
knyszertsd ket, hogy rd hasonltsanak.
Te vagy az j, melybl gyermeked, mint eleven nylvessz, kipattan.
Legyl a Nyilas keznek rme!"
Kahlil Gibran: A prfta
Mi, szlk hajlamosak vagyunk pusztn szeretetbl elvrsokat tmasztani gyermekeinkkel szemben, "rosszalkodsukat", helytelennek tlt viselkedsket klnbz mdon bntetni, tiszteletet vrni tlk azon egyszer oknl fogva, mert mi a szleik vagyunk. A lertak ugye legtbbnk szmra termszetes s ltalnosan elfogadott. Pedig ez egyltaln nem olyan termszetes. Ilyen nevelsi mdszerek mellett egyre nagyobb szerepet kap letkben a megfelelni-vgys, minden erejkkel igyekeznek is a szleik ltal tmasztott elvrsoknak megfelelni. A szlk pedig, mivel szeretik gyermekeiket, elvrjk tlk, hogy az ltaluk helyesnek tlt utat jrva az elkpzelseik szerint ljenek. Az jabb s jabb elvrsoknak azonban kptelensg megfelelni, ez elbb-utbb viselkedsi zavarokhoz, enyhbb esetben nrtkelsi problmkhoz, slyosabb esetben akr gyermekkori depresszihoz, vagy fizikai tnetekhez vezethet. Ilyenkor aztn rossz a gyerek, s bntetnk, ezzel tovbb rontva a helyzetet.
Pedig lehetne mskpp is. Az a cspp kis csomag, az az alig nhny kilnyi magatehetetlen kis ember kezdetben teljesen kiszolgltatott szlei szmra. Mgis maga a csoda, s ugyanolyan jog kis ember, mint brmelyiknk. Felntt korunkra megfeledkeznk kicsinyeink vilgrahozatalnak s nevelsnek termszetes s sztns mdjrl. A felnttek, mire vgigjrjk a fent vzolt utat gyermekkoruktl felntt vlsukig, tele vannak szorongssal, fjdalommal, a fjdalomtl val flelemmel. Mit is adhatnnak gyermekeiknek? Elvrjk a tiszteletet, de a gyermek nem rti, mirt kellene tisztelnie a szlit? A vlaszok kztt gyakran szerepel: mert n hoztalak a vilgra, mert annyit ldoztam rted idt, anyagiakat stb. Ezt a kisgyermek nem rti. nem krte ezeket. Ezrt kellene tisztelnie a felntteket? k mg nagyon tiszta szvek, s rdemes velk lelni, komolyan elbeszlgetni, mint egyenrang partnerrel. Nagyon sokat lehet tanulni tlk. Az n hrom ves lnyomnak vilgos vlemnye volt arrl, hogy mi a feladata a szlnek(!). Ahogyan fogalmazott, a szl feladata az, hogy szeresse a kicsikjt, s segtsen neki, ha kell. Egy hrom ves gyermek nagyon egyszeren s vgtelenl blcsen ltja a vilgot. Az rtkrendjk merben ms a felnttektl.
Nem kvnnak sokat, de vannak alapvet szksgleteik mindannyiuknak. Ez pedig a SZERETET, mint mindennl nagyobb mozgater, a BIZTONSGRZET, s a VLASZTS lehetsge. Ezek taln nem is vlaszthatk szt igazn, sszetartoz fogalmak. Nem nehz ezeket megadni szmukra, ha kezdettl fogva tudatban vagyunk annak, mire van szksgk. A szeretetet azt hinnnk, kr is rszletezni, de nem biztos, hogy gy van. Mi is a szeretet? Nehz megfogalmazni, de a meghatrozsban fontos kihangslyozni, hogy amikor szeretnk, akkor szeretetnk trgyt olyannak fogadjuk el, amilyen, s nem igyeksznk mindenron nmagunk tkrkpv formlni t. (Ez ugyanis nem a msik szeretete, hanem nmagunk imdata.) Ha gy tesznk, minden nap tanulhatunk valami jat, felfedezhetnk valami csodlatosat, amit gyermekeink adnak neknk. rdemes elgondolkodni azokon a gyermetegnek tn kijelentseiken, amit sokan megmosolyognak. Ismtlem magamat, de nem ismtelhetem eleget: k mg tisztn, rtatlanul s a szereteten t ltjk a vilgot, gy, ahogy mi felnttek mr csak nagyon ritkn. Olyan blcs dolgokat tudhatunk meg tlk, amit felnttknt mr szre sem vesznk. rdemes idt szentelni r. Biztonsgban akkor rzik magukat igazn, ha rzik a szeretetet, s az elfogadst.
Itt van mg a vlaszts lehetsge. Mi, kineziolgusok gyakran hasznlunk egy eszkzt, amit viselkedsi baromternek neveznk. Ennek, s az izomtesztelsnek ksznheten pontosan meg tudjuk llaptani, hogy a kliens milyen lelki llapotban van, milyen rzsek kavarognak benne s mi az, amit msok rszrl hinyol. Ennek a baromternek a legals szintje, a „poklok pokla” az gynevezett nincs vlaszts megnevezs. Ez a teljes kiltstalansg. Amikor gy rezzk, kicsszott keznkbl az irnyts, nem tehetnk semmit, kiszolgltatottak vagyunk. A mai gyermekek klnsen ignylik a vlaszts lehetsgt, s ennek tudatban akr aprbb cselekhez is folyamodhatunk. Annyira szksgk van arra, hogy dnthessenek, hogy akr mg az ellenkezst is kpesek ezrt feladni. n is gyakran alkalmazom ezt a „mdszert”. Pldul amikor a lnyom nem akar felltzni, megkrdezem tle, hogy a srga zoknijt akarja-e felvenni, vagy a rzsaszn harisnyjt. Dnthet, s ettl mris lemond az ellenkezsrl. Ez akr humorosnak is tnhet, de kr megmosolyogni, mert komolyabb annl, mint aminek tnik, s meglep, mennyire mkdik. gy rzi, partnernek tekintjk, s felelssgteljes dntst bzunk r. Gyakran tapasztalom, hogy tizenves gyerekeknek is megcsinljk a reggelit, kiksztik a ruhjukat, els bettl az utolsig ellenrzik a leckjket, figyelmeztetik arra, hogy ksznjenek, s nem merik fl rnl hosszabb idre magukra hagyni ket a laksban. Ezekben a gyerekekben nem csak nem fejldik ki a felelssgvllals, a ktelessgtudat, nem tudnak felnni, de nagyon mlyre elssk azokat a magukkal hozott rtkes tulajdonsgokat, amik csak az vk, s amivel egszsges, boldog s kreatv letet lhetnnek. Ez azrt is szomor, mert szeretetbl csonktjuk meg gyermekeinket.
gy is mint gyakorl szl, s gy is, mint kineziolgus, azonosulok a vlemnnyel, mely szerint a gyermeknevels egy olyan csodlatos lelki fejldssel jr alkot s egyben tanul folyamat, aminek ha rszesei lehetnk, ksznjk azt meg, s mindig a szeretet vezreljen bennnket ezen az ton. Gondoljunk csak arra, hogy gyermekeink nem vletlenl vlasztottak minket. Ahelyett, hogy elvrsokat tmasztannk, szenteljnk figyelmet gyermeknkre, s segtsk t azon az ton, amit vlaszt. Bntets helyett dicsrjk akkor, amikor erre rdemes. Szomjaznak a dicsretre, sokkal tbbet rnk el vele a bntets helyett. Amikor mgis „rosszat” tesz, ljnk le vele, s beszlgessnk el errl nyugodtan. gy mltn vvjuk ki tiszteletket. Adjuk meg nekik a vlaszts lehetsgt, gy megknnytjk, hogy kiegyenslyozott s elgedett emberekk vljanak. Ennek joga pedig szletstl fogva megillet mindenkit.
|