Mi is az a kreativits? Ahny kutat, annyifle meghatrozs. Abban egyezik mind, hogy a kreatv szemlyisg rendhagy mdon ll hozz a problmamegoldshoz. A kreativits az intelligencia egyik (vagy tbb) sszetevje. A "zseni" alapvet tulajdonsga, olyan szemly, aki eredeti mdon jrul hozz a vilg tudshoz.
A kreativits tbbet jelent, mint tehetsg pldul zenei tren. A kreatv gondolkods brmely terletre jellemz: lehet az tudomnyos felfedezs, kpzelet, kvncsisg, ksrletez kedv, tallmny. Arra val kpessg, hogy j s vratlan kapcsolatokat fedezznk fel, magols helyett magunk keressnk j vlaszt az adott problmra, vagy akr j krdseket vessnk fel.
A legtbb kutat egyetrt abban, hogy szinte minden kisgyerek rendelkezik valamilyen szint kreativitssal, hogy a kreativitst btortssal, lehetsgek biztostsval s "edzssel" nvelni lehet, s hogy az oktats s bizonyos nevelsi mdszerek alkalmazsval a nullval lehet egyenlv tenni gyermekeink kreativitst.
Mr a legkisebbek is rendelkeznek a kreativits csrival: gondoljunk csak arra, ahogyan kzbe veszik a trgyakat, rzzk ket, forgatjk pici kezeikkel. Mivel k mg nem beszlnek, a ksrletezssel tanulnak, mely termszetszerleg kreatv: az eredmny sajt cselekvskbl fakad, a tallgatsbl, tesztelsbl s mdostsokbl, amely a trggyal val jtkbl ered.
A. J. Cropley ausztrl pszicholgus szerint pszicholgiai vizsglatok egsz sora mutatta ki, hogy a gyermekek jtktevkenysge kreativitsuk mrtkvel korrell. Azok a gyerekek, akik fiatalkorukban tbbet jtszottak, felnttkorukban kreatvabbaknak mutatkoztak kortrsaiknl.
A kreatv gyermek klnsen rzkenyen reagl arra, amit rzkel (lt, hall, tapasztal) a vilgbl. j tletek szikraknt pattannak ki agybl, melyek lehet, hogy butnak tnnek egy felntt szmra, de az korban meglepen eredetiek. Kpzeletgazdag, humoros, jtkos, rugalmas, de lehet befelfordul, makacs is a kreatv gyermek.
Hogyan segthetjk gyermeknkben a kreatv gondolkods magasabb szintre emelkedst? A kvetkezkben nhny tletet olvashatsz.
Segtsnk gyermeknknek, hogy rezze egyedisgt, azt, hogy rtkes szemlyisg, hogy kifejezhesse rzseit, hogy megtapasztalhassa az alkots rmt. Nincs annl szrnybb, mikor a szl sajt gyermekt neveti ki, s "mit-tudsz-te-errl-hisz-mg-gyerek-vagy" hozzllssal gyzi meg arrl, hogy az gondolatai nem fontosak.
Ha lehet, engedjk, hogy a gyermek tervezze meg a csald s a sajt tevkenysgt. Nha dnthet egy kt ves gyermek is arrl, hogy a kertben vacsorzzon a csald, vagy a laksban, vagy bizonyos szempontok (r, mret stb.) megadsa utn vlassza ki, melyik jtkot szeretn. Beleszlhat abba, mi legyen a vasrnapi men. Mindez segthet abban, hogy rtkesnek tartsa dntseit, s rvezeti arra is, hogy a dntseinek kvetkezmnyei vannak. Ha rzi, hogy a szl tiszteli, taln a dacossga sem tr el olyan elemi ervel.
Btortsuk gyermeknk, hogy rzkeny legyen krnyezete irnt, hogy krdezzen, hogy ksrletezzen. Figyeljnk meg hangykat, figyeljk meg, ahogy a szl mozgatja a fkat, nagytval vizsgljunk meg nvnyeket, llatokat, ltessnk befttesvegbe magokat, s tegyk az ablakprknyra. Vlaszoljunk minden feltett krdsre legjobb tudsunk szerint. Ha kellemetlen idpontban tesz fel zavarbaejt krdst (pldul a buszon), sgjuk a flbe, hogy ksbb megmondjuk a vlaszt. Ha valamire nem tudjuk a vlaszt, az Interneten szinte mindenre megtalljuk!
A "tudomnyos" ksrletek j alkalmat adnak arra is, hogy a gyermek megrse: nem mindig sikerl minden ksrlet, s ez nem felttlenl jelent kudarcot. Sok szlnek nehezre esik, hogy hagyja gyermekt ksrletezni, vagy akr a hzi feladatt egyedl megoldani. Szeretnnk megvni t a kudarctl, igaz? Termszetesen meg kell tanulnia, hogyan kerlheti el a kudarcot, leginkbb akkor, ha a testi psge forog veszlyben. De ha tlzsba visszk a vdelmt, a kudarc s szorongs megtapasztalstl s sikeres kezelstl fosztjuk meg. Szksg van az jabb prblkozsra, esetleg jabb kudarcra s megint jabb prblkozsra. Hadd tapasztalja meg, hogy maga is elrhet sikereket! Gondoljunk csak arra, hogy tanult meg jrni: hnyszor esett el? Hnyszor prblta jra s jra? Mennyiben volt szksge egy felntt segtsgre? (Persze minden gyermek ms, leginkbb a szl ismeri gyermekt, s tudja, mennyi kls segtsgre van szksge.)
Jtsszunk gyermeknkkel az autban, ha dugba kerltnk, az orvosi rendelben vrakozs kzben, vagy ha mosogatunk. Egy plda: "Hnyflekpp lehet egy ceruzt hasznlni?" Felvltva talljunk ki minl tbb (nem rshoz kapcsold) megoldst. Lehet jtkhaj vitorlardja? Karmesteri plca? Vonalz? A ceruza helyett brmilyen htkznapi trgyat behelyettesthetnk, pldul res italos doboz, paprpohr, stb. Minden vlasznak rljnk, legynk btortak - ne kritikusak.
Jtsszunk "mi lenne, ha..." jtkot: tegynk fel kreatv gondolkodst segt krdseket, pldul "Mit tennl, ha eltvednl a bevsrlkzpontban?", vagy "Hogy tennl rdekesebb egy szlinapi partit?", "Mit csinlnl, ha holnap neked kellene az v nni helyett dolgozni az oviban?", "Tallj ki egy j jtkot, amelyet az autban lehet jtszani." Krdezhetnk olyat is, amelyre egy ksrlet, melyet gyermeknk elvgezhet, adja meg a vlaszt: "Mi trtnik, ha kavicsot tesznk egy vegbe, amely tele van vzzel?", "Mi lesz, ha egy pohr tejet kinn felejtnk a htbl egy-kt napra?", "Mi trtnik, ha srga s piros festket sszekevernk?" A krdsek a fantzia birodalmba is vihetnek: "Mi lenne, ha soha nem lenne stt?", "Mi lenne, ha minden aranny vlna, amihez hozzrnl?", "Mi lenne, ha a felnttek olyan gyorsan nnnek tovbb, mint a gyerekek?"
Biztostsunk gyermeknknek egy sajt kuckt, ahol csendben "dolgozhat" egyedl. Az vodban, iskolban llandan kzssgben van, s neki is, csakgy mint a felntteknek nha-nha, szksge van magnyra ahhoz, hogy j tletei szlethessenek. "Ne szaktsd flbe gyermeked, ha dolgozik, mg azrt sem, hogy megdicsrd" - egy alapelv, amely a Montessori iskolk sajtja.
A legkevsb hatkony eszkz a kreativits elsegtsre: a televzi. Ha bekapcsoljuk, mgnesknt vonzza a tekintetet, s nullra cskkenti a ksrletez kedvet. Leghatkonyabb mdja a tvzs kordban tartsnak, ha bizonyos (gondosan vlogatott) program nzst engedlyezzk csak, ellenttben a korltlan tvzssel.
Biztasd gyermeked, hogy vigye vgig, amit eltervezett. Ha belekezdett egy kp rajzolsba, krdezd meg tle, hogy szeretn befejezni. Felajnlhatod, hogy ha ksz, csinltok neki egy kpkeretet. Javasolhatsz egyb tevkenysgeket, pldul a gyerekszoba trendezst a kicsi elkpzelse szerint.
Ne aggdj, ha gyermeked trtneteket tall ki, vagy sokat fantzil. Az vodskor gyerekek fejldsben ez teljesen normlis. Segthetsz neki azonban elklnteni a valsgot a kitallt vilgtl, ha a mesk, vagy tvprogramok, amelyeket egytt olvastok, nztek, valsak vagy csak kitallt trtnetek.
Te magad is j adag kreativitsra "adhatsz okot", ha szervezel mondjuk egy killtst a krnyk gyerkceinek mveibl. Ne gondolj komoly killtsra, az udvaron lv ruhaszrt ktl is megteszi killtterem helyett! El lehet hvni a szomszdokat, ismersket, a gyerekek szleit. Ha hossz tra utaztok autval, jtsszatok szjtkokat. Lerhatod gyermeked kitallt trtneteit, mesit - biztos, hogy jabbakkal fog elllni.
Ne tants meg mindent lpsrl lpsre. Engedd, hadd ksrletezzen gyermeked a cipfzvel, a ceruzval, ecsettel s festkkel. Ne fogd a kezt, amikor rajzol, ne javtsd ki a rajzait. Ha maga kr segtsget, tgy fel "fantziaindt" krdseket. Ha pldul egy lovat rajzol, krdezd meg, hov megy a l, egy mezn ll-e, vagy egy istll mellett, stb.
Ha gyermeked pp egy trtnetet tall ki, szintn segtheted krdsekkel. "Szeretnk tbbet tudni arrl az orvosrl, hogy nzett ki?" "Honnan jtt az az rhaj?" "Hogy rzett, amikor az ris megragadta?" "Milyen ms befejezst tudnl kitallni a trtnetnek?" Jtszhattok gy is, hogy elkezd egy trtnetet, s a mondat kzepn flbehagyja, te pedig folytatod a cselekmnyt, majd megint visszaadod neki a szlat.
Jtsszatok res kartondobozokkal (lsd J jtk... a kartondoboz cikknk), paprzacskkkal, lezrt konzervdobozokkal (boltos jtkhoz), pecsttel s paprral (pl. knyvtr).
Nzd el neki, ha koszt, rendetlensget csinl, mikzben fest, a levlgyjtemnyt, kavicsait, bogarait rendezi. Senki nem nyert mg azrt djat, mert tiszta s rendes volt a gyerekszobja. Legyenek azonban kzsen megllaptott szablyok, hol lehetnek a hzban tenyrnyomok a falon, mikor kell rendet rakni.
Jutalmazd gyermeked kreatv erfesztseit: dicsrettel, btortssal, rdekldssel, azzal, hogy megosztod vele az alkots rmt, rtkeled mveit mg akkor is, ha messze llnak a felnttek normitl. rmd jabb alkotsra sztnzi majd, kzmbssged kioltja kreativitsnak apr szikrit.
Beszlj neki arrl, ha a te kreatv erfesztseid valamilyen oknl fogva ztonyra futottak. sszeesett az j stemnyed, tl szraz lett a rakott krumlid, elmondhatod a kicsinek, hogy legalbb tanultl valamit s a kvezkez majd biztosan jobb lesz. Ez ltal is megtapasztalhatja, hogy nem mindig a siker a fontos, s knnyebben fog majd ksrletekbe.
A ceruzn, zsrkrtn, papron tl a kvetkez eszkzket hasznlhatod a "kreatvkodshoz":
Fehr paprtnyrok, melyeket kisznezhet, kpkerett alakthat, rt kszthet belle mutat felszerelsvel. Szleire kis harangokat rgztve mris ksz a tamburin.
Mogyorhj kifestsvel nagyszer ujjbbokat lehet kszteni.
Nagy mret olajosvszonra vagy kartonlapra elkszthetitek a krnyk trkpt. A kicsi kisznezheti a hzakat, melyeket ismer, vagy felptheti ket kockkbl. Jtkautkkal, kis mret babkkal feleleventheti az itt zajl letet.
Sznes jegyzettmb lapok j szolglatot tesznek parkolcdulaknt, repljegyknt, paprpnzknt, vagy csak egyszer rajzlapknt.
Rgi lepedk, melyekbl kszlhet jelmez, a babahzba gynem, konyhai altt. A sznezs tovbb tart, ha jsgpaprra fektetve nedves ruhval levasaljuk.
A hrom alapsznnel sznezett festk, mellyel nyugodtan ksrletezhet gyermeknk, szivaccsal, vagy akr az ujjaival. telsznezkkel is kszthetnk festket, melyet fogkrmmel kevernk ssze. A lenyomat kszlhet egy rongydarabbal is, vagy rossz fsvel, faragott krumplival, flbevgott naranccsal, rossz fogkefvel stb.
Ers barna csomagolpapr, melyre letnagysg alakokat kszthetnk gy, hogy a gyerekek rfekszenek s krvonalukat krlrajzoljuk. A ruhk, testrszek, egyb jellemzk megalkotsa mr a gyerekek feladata.
Sznes krta, mellyel nem csak az aszfaltra lehet rajzolni. Vzbe ztatottan paprra is lehet vele alkotni. A ksz mvet fixlval rgzthetjk, miutn jsgpaprra tertve megszrtottuk (a hajlakk is megteszi).
Kollzs ksztshez gyjtsnk klnfle vastagsg, fny paprokat, szalag-darabokat, klnbz szn, mintj anyagdarabokat, rgi kpeslapokat, levonkat, gombokat, jsgbl kpeket. A kicsi felragaszthatja az ltala kivlasztott darabokat egy kartonra, vagy posztert, dvzlkrtykat kszthet belle.
S-liszt gyurma (azonos mennyisg s s liszt, fokozatosan hozzadott vzzel elkeverve, amg a kvnt llagot el nem rjk).
Zsrkrta lenyomat: rdekes felszn anyagra, eszkzre (pnzrme, fadarab, falevl stb.) paprt helyeznk, s a zsrkrtval ledrzsljk a mintzatot. A zsrkrtbl "morzskat" reszelhetnk paprra, ezt msik paprdarabbal lefedjk, s meleg vasalval megolvasztjuk a krta-darabokat. Ha kihlt, a gyermek befejezheti a rajzot.
Gazdagtsd gyemeked lett zenvel, amikor csak tudod. Egyszer hangszerek, mint pldul xilofon, ritmusbot, triangulum, kis dob, tamburin mind-mind alkalmat adhatnak a zenlsre. Ha van otthonotokban zongora, vagy ms hangszer, felgyelettel azokkal is ksrletezhet. Mutasd meg neki cd-rl a hangszerek hangjait, hallgassatok komolyzent is. Ksbb beszlhettek arrl, egy-egy zenem milyen rzst breszt bennetek (pl. Pter s a farkas, Hattyk tava, Tell Vilmos nyitnya, Rimszkij-Korszakov Dongja, Dvok Largo-ja az jvilg szimfnibl stb.).
Btortsd gyermeked, hogy egyik mvszeti g sztnzsre egy msikban hozzon ltre valamilyen alkotst: "koreografljon" balett zenre, fesse meg kedvenc verse illusztrcijt, ksztsen bortt egy knyvhz, melyet nemrg olvastatok egytt, diktljon neked egy trtnetet egy korbban ksztett festmnyhez kapcsoldan, fessen zenre. Javasolhatod, hogy rzseit (szomorsg, flelem, aggodalom, rm) fejezze ki mveiben, vagy jtssza el.
Alapozd meg te, aki hozz legkzelebb llsz, kreativitst, mg mieltt iskolba kerl, mg mieltt beolvad a tmegbe, mg mieltt elveszik ksrletez kedvt. |