A gyermekrajzok vilga sorozatunk 2. rsze ez a cikk, melyben arrl esik sz, hogyan rdemes neknk, szlknek a gyermeki alkotshoz viszonyulni, arrl tletet (nem) alkotni. Mik ht ezek a szablyok? Mire kell figyelnnk, ha szeretnnk gyermeknket a kreatv s nll, nem gpies alkotsra nevelni?
1. Szabadulj meg az elvrsaidtl azzal kapcsolatban, hogy milyen szerinted a ksz s tkletes mvszeti alkots (legyen az brmilyen rajz, festmny), s engedd, hogy a gyermek kpzelete hatrozza meg, hogyan hasznlja fel a rendelkezsre ll eszkzket. Az utastsok megakadlyozhatjk a felfedezst, amely a kreatv gondolkods alapja.
2. Soha ne rajzolj, fess vagy rj a gyermek rajzra, vagy egyb alkotsra. (Sokkal fontosabb az, amit ksztett, s a felntt "kontrkods" elvonhatja t a kornak megfelel tevkenysgtl.)
3. Soha ne hvd fel a figyelmt vals trgyakkal, alakokkal val vletlen hasonlsgra. (Nem az a fontos, mit brzol a rajz, hanem a mozgsos tevkenysg, az alkots.)
4. Soha ne mutasd meg a gyermeknek, hogyan "kell rajzolni" (sajnos sokan elkvetjk ezt a hibt pl. A "Pont, pont, vesszcske" mondkval), s ne szrakoztasd a gyermeket azzal, hogy valsgh kpeket rajzolsz neki – ezzel is akadlyozod a kreatv felfedezst.
5. Ne krdezd, "mit rajzolsz?", vagy "mi ez?" (A "mi" sosem olyan fontos, mint a "hogyan".)
6. Soha ne adj a gyermeknek sznezt, ksd-ssze feladatlapot, vagy egyb olyan foglalkoztatt, amelynek clja pusztn az, hogy a gyermek valaki ms munkjt befejezze, amely szmra rtktelen.
7. Ne btortsd, hogy rszt vegyen olyan rajzversenyen, ahol szubjektv mvszeti alkotsokat mrnek ssze. (lltsa fel a sajt cljait, s "versenyezzen" magval.)
8. Btortsd, hogy egy problmra tbb megoldst is talljon (hisz az letben is ritkn addik olyan helyzet, hogy egy problmnak csak egy megoldsa legyen) - hogy minderre hogyan vezetheted r a zene segtsgvel, egy ksbbi cikknkben sz esik majd.
9. Ne szidd meg, ha olyan felletre rajzol (pl. fal), ahov nem kellene. Adj neki paprt inkbb, s mondd, ", gy ltom, rajzolni van kedved" – a pozitvat hangslyozd, s ajnlj fel helyettest megoldst.
10. Ne siettesd, hogy tovbblpjen a fejlds egy jabb szintjre. (Mindegyik egyarnt fontos, s nem szrmazik elnye belle, ha hamarabb lp tovbb a kvetkezre.) Az albbi tblzat j tmutatul szolgl ezzel kapcsolatban:
|
Rajzols
|
Agyag vagy gyurma
|
Fests
|
6-12 hnapos
|
megfogja, nzegeti, szjba veszi a krtt
|
megksolja a gyurmt
|
a kezeivel maszatolja a festket s megkstolja
|
12-18 hnapos
|
bizonytalan, ksrletez firkls
|
cspkedi, sszenyomja, tgeti a gyurmt
|
testfests; ken mozdulatok
|
18-24 hnapos
|
vzszintes, fggleges s tls vonalakat rajzol; ksrletezik a firklssal; rdeklik a klnbz mintzatok
|
kgyhoz hasonl hurkkat sodor
|
ecsettel a firkkhoz hasonl vonalakat fest
|
24-30 hnapos
|
szabadabb, krkrs firkkat rajzol; ksrletezik a klnbz firka-alakzatokkal
|
gyurmagolykat gyr; a gyurmbl ksztett formknak nevet ad s jtszik velk (pl. macska, vonat, kgy, palacsinta)
|
a firklshoz hasonlan fejldik
|
30-36 hnapos
|
a vonalak vgeit alakzatokk zrja ssze; megnevezi az alakzatot, miutn lerajzolja
|
a gyurmba dekorcit rajzol s klnbz dolgokat nyom, ragaszt bele
|
egsz terleteket befest
|
36-42 hnapos
|
trtneteket mesl a kpeirl;mandala-
ksrletekbe kezd; emberi alakokat rajzolhat
|
sk sszelltsokat hoz ltre gyurmbl, hozztesz, pt
|
a teljes paprt befesti
|
Mit tehetsz mg, hogy btortsd gyermeked kreatv trekvseit?
Lgy te magad is plda. Ahelyett, hogy azt mondod, "mg vonalzval sem tudok egyenest hzni", inkbb mondd azt, "szeretek alkotni". Az alkots folyamata sokkal fontosabb, mint a vgtermk. Ha gyermeked ltja, hogy te magad is vllalod a kockzatot, s ltrehozol j dolgokat, kvetni fogja a plddat.
Ne csupn a htre rgztsd a gyermek alkotst mgnessel. Hamar r fog jnni, hogy az "igazi" mvszeti alkotsok bekeretezetten lgnak a falon. Vgy egy kpet, melyet gyermeked ksztett, tedd keretbe, s akaszd a falra. Ms mdon is rzkeltetheted munkja fontossgt, igazi "rajong" szlk akr kszerbe gravroztathatjk az alkotst, de kszthetnk egrpadot, plra nyomathatjuk stb.
Mutasd ki, hogy szmodra az eredeti alkots az rtkes. Mondd el gyermekednek, hogy a msols, "krvonal-lenyomatozs", sznezs nem kreatv. A msols tulajdonkpp csals, "puskzs", csakgy, mint a matekrn. Segtsd gyermeked, hogy megrtse, a mvszeti alkots sorn trtn problmamegolds ksbb az letben felmerl brmilyen problma megoldsban is hasznra vlik.
ntsd szavakba, mirt tetszik neked egy kp. A "Szp" nem elegend. Pl. "A sznek olyan lnkek.", "Vannak egyenes s kacskarings vonalak, s jl nznek ki egytt.", "A sznek arra emlkeztetnek, amikor olyan vidm/szomor stb. voltl." gy mg a gyermek szkincse is fejldik. Ezek a visszajelzsek azt is megerstik a gyermekben, amit mg sztnsen, bellrl fakadan csinl. A kvetkez szempontok segtenek az alkotsainak jellemzsben: hogyan hasznlja a szneket, milyen vonalakat hasznl (ld. cikksorozatunk els rsze - alapfirkk), miben klnbzik az elz kptl, amit ksztett, hogyan hasznlja az eszkzt, mennyire nyomja r a paprra, hogy rzi magt alkots kzben. Mit ne mondjunk: "Mi ez?", "Ne gy csinld, hanem gy", "Mirt nem azt rajzolod, amit Tomi?", "Rajzolj anynak valamit", "Rossz vagy! Ne rajzolj a falra!"
Ltogassatok el egy mzeumba vagy galriba. Btortsd a gyermeket, hogy beszljen a kpekrl, anlkl, hogy aggdnia kellene, hogy helyeset mond-e.
Kszts dvzlkrtykat a gyermek rajzaibl vagy festmnyeibl, s kldd el ket csaldtagjaidnak, bartaidnak.
A kicsi szlinapi bulijn minden vendg dsztsen sajt tortt kinyomhat cukormzzal s cukorkkkal.
Ha lehetsges, alakts ki az otthonotokban egy sarkot, mely mindig rendetlen lehet. Tgy ide egy festllvnyt, tblt (vannak ktoldal tblk), zsrkrtt, festket, ksbb ragasztt s egy doboz paprfecnit (klnbz mintj, vastagsg paprokbl - kollzsokhoz). Nevezztek ki ezt a sarkot a kis mvsz stdijnak s btortsd, hogy minden nap hasznlja.
Vgy egy nagy mappt s ebben rizd meg a kicsi rajzait. Semmi sem lehangolbb, mint dolgozni egy alkotson, hogy aztn anya vagy apa a kukba dobja.
Alkalmanknt vsrolj minta nlkli, vilgos szn dolgokat a gyermeknek hogy rajzoljon-fessen r (pl. pl, fggny, leped, edny, vszontska stb.). Hasznljtok ezeket!
Vgy egy brkts, sima lapokbl ll knyvet (naplt), s btortsd a kicsit, hogy rendszeresen rajzoljon bele, mg akkor is ha elutaztok. Hamarosan rmmel lapozgathatod majd, mint a gyermek nvekedsnek s fejldsnek rzjt.
|