Mg mindig a firkrl
A gyermekrajzok vilga sorozatunk els rszben mr szltunk arrl, hogyan fejldik a gyerekek rajzkszsge, ha a felnttek nem avatkoznak be a folyamatba. Ebben a cikknkben, mely tulajdonkpp a sorozat 3. rsze, arrl szlunk, hogyan clszer az egszen kicsiket (10-14 hnaposokat) bevezetni a rajzols, firkls vilgba. Nhny tletet azonban nagyobbak esetben is kiprblhatunk.
1. Adjunk elszr zsrkrtt a kicsinek. Minl vastagabb, annl jobb. Clszer levenni rla a paprbortst, hogy hosszban is hasznlhat legyen. Nem szksges, hogy 6-8 sznnl tbbet tartalmazzon a doboz.
2. A papr legyen kb. 28 35 cm, de legalbb olyan nagy, amilyen hossz a kicsi karja. J tlet a paprt valamilyen stt felletre, vagy a fekete paprt fehr httrre helyezni, hogy lesen elklnljn a rajzolsra val terlet.
3. Elszr csak egy sznt adjunk a kicsinek. Szmra a szneknek mg nincsen nagy jelentsge, a firkls mg inkbb motoros (mozgsos) tevkenysg. Az els szn lehet a fekete, fehr paprral, majd "fordthatunk", fehr zsrkrta fekete paprral.
4. A zsrkrtk legyenek mindig elrhetek a kicsi szmra (ha a paprt is melltesszk, megvdhetjk az otthonunk falait), a zsrkrtkkal val rajzolshoz nem szksges olyan szigor felntt felgyelet, mint a festshez, gy sokkal tbb spontn rajzalkalommal lhet a kicsi.
5. Foglaljuk szavakba, amit a gyermek csinl (ehhez tovbbi segtsg sorozatunk els rszben olvashat), hogy segtsk a koncentrcit s megerstsk a tapasztalatszerzsben. Tudatostsuk benne, hogy rtkes, amit csinl.
6. Ne utastsunk, segtsnk, ne adjunk neki sznezt, ha meg szeretnnk mutatni neki az eszkz hasznlatt, akkor az szintjn tegyk, ne rajzoljunk valsgh kpet. Engedjk, hogy maga fedezze fel az eszkzhasznlatot.
7. Miutn a kicsi jelents tapasztalatot szerzett egy adott sznnel, trjnk t egy msikra. Adjunk neki lehetsget egy-egy sznnel val ms tevkenysgre, mint pldul a fests, vagy akr nekls arrl a sznrl, gyurmzs, egyb jtk (egy kvetkez cikknkben ehhez is adunk tleteket). A sznek sorozata lehet a kvetkez: fekete (fehr papr) - fehr (fekete papr) - piros - kk - srga stb. Ezen a mdon a kicsik hamar megtanuljk a sznek nevt is, br nem ez az elsdleges cl.
8. Ha mgis olyan zsrkrtt szerznk be, amelyben egy adott sznbl tbb rnyalat is van (sttebb-vilgosabb), lehetsget adhatunk a kicsinek arra, hogy ezekkel is ksrletezzen s megismerhesse a sttebb-vilgosabb fogalmt.
Forrs: www.okosbaba.hu |