Régen sok szülő hallotta otthon, amint gyermeke azt kérte tőle: "Olvass nekem". Sajnos ma, az internet és a televízió világában ez egyre kevésbé történik így.
Miért fontos, hogy olvassunk gyermekünknek?
Az olvasási nehézség nem csak gyermekünk iskolai teljesítményére van hatással, hanem későbbi életének minden területére. Egy felmérés, amelyet olyan serdülők és fiatal felnőttek körében végeztek, akik elkövettek valamilyen bűncselekményt, kimutatta, hogy ezeknek a fiataloknak a fele küzd olvasási nehézségekkel. Az Európai Unió országaiban végzett értő olvasás felmérés (PISA) eredménye szerint Magyarország a sereghajtók között van. Érdemes tehát átgondolnunk, mit tehetünk azért, hogy gyermekünk később szeressen és tudjon olvasni, már most, mikor pici!
Amikor olvasol gyermekednek (legyen bármilyen korú), segíted szókincsének bővítését, hallásának és látásának fejlődését, s fontos alapokat adsz nyelvi képességeinek kibontakozásához is. Az ő kis világa hosszú távon gazdagszik, ha fenntartod kíváncsiságát és fejleszted képzeletét a könyvekkel. Azok a gyerekek, akiknek már egész pici korban elkezdtek olvasni a szülei, sikeresebbek lesznek az iskolában és az életben. Sok iskolás gyereknek, akik jó tanulók, otthon olvastak és olvasnak a szüleik. Az olvasás otthon kezdődik, jóval az iskola előtt!
Az otthoni környezet fontos szerepet játszik a korai olvasásra nevelésben. Mit tehetsz, hogy olvasóvá neveld gyermeked?
ˇ Olvass rendszeresen gyermekednek. Nem feltétlenül csak könyveket, ha utaztok, olvassátok a feliratokat, reklámokat, vásárláskor a termékek címkéit. Olvass te magad is rendszeresen.
ˇ Legyenek mindig elérhető helyen a könyvek, újságok, magazinok, vagy akár képregények a lakásban.
ˇ Legyen kéznél papír és ceruza is: a rajzolás fontos előkészítése a későbbi írásnak. Ha te magad gyermeked előtt írsz, felkeltheted érdeklődését a betűk iránt. S ha érdeklődik az írás iránt, jó, ha gyorsan előkerül az a bizonyos papír, amelyre a gyermek is írhat vagy rajzolhat.
ˇ Válaszolj mindig a kérdések végtelen áradatára, ismerd el gyermeked erőfeszítéseit, járj könyvtárba és vidd magaddal gyermeked, ha megengedheted magadnak, vásárolj könyveket. Írd le a gyermeked által költött mesét vagy történetet.
Egy érdekes kutatás bizonyította, hogy a jó olvasási képességhez szükség van jó hallásra is. A Yale egyetem neurológusai éppen olvasó gyermekek agyát vizsgálták meg MRI készülékkel. A jó olvasók agyában a hallás és nyelv központjában nagyobb volt a véráramlás, míg a rosszabbul olvasókéban kevesebb. Azaz, ha fejlettebb hallással rendelkezik a gyermek, jobban fog olvasni is.
A jó hallás azt jelenti, képesek vagyunk észrevenni, gondolkodni és manipulálni a szavakat alkotó hangokkal, fonémákkal. A fonémák a nyelv olyan elemi egységét képezik, melyeknek jelentés-megkülönböztető szerepük van. Nem ugyanazt jelenti a köd és a kád, pedig egyetlen fonéma a különbség.
Hogyan fejleszthetjük ezt a tudatosságot gyermekünkben? Nem szükséges nagy dolgokra gondolnunk.
ˇ Beszéljünk gyermekünkhöz tisztán és érthetően, egészen születésétől fogva. A két ember közötti interakciót semmi nem helyettesíti.
ˇ Játsszunk a rímekkel. Alkossunk rímjátékot különböző szavakkal, például a gyermek nevével: "Tibor, hogy te mennyit iszol!" Biztassuk, hogy ő is találjon ki ilyen egyszerű rímeket.
ˇ Játsszunk a hangokkal. Már ismert dalok, versek magánhangzóit lecserélhetjük vagy csupán szavakkal is játszhatjuk ezt: ki tud viccesebb szót alkotni a hangok cseréjével?
ˇ Énekeljünk, mondjunk mondókákat. Ha a gyermek mondjuk nem szeret öltözni, vegyünk elő egy dalocskát, ezzel a feszültséget is csökkentjük. Ismételjük minden alkalommal, hamarosan ő is velünk fogja énekelni.
ˇ Hangsúlyozzunk bizonyos hangokat a szavakban (például a kezdő és záró hangokat). Túlozzuk el a magánhangzókat. Nem baj, ha viccesen hangzik, sőt, ez a cél. Ismételjük többször egymás után.
|